Är det verkligen pengarna, tiden och mödan värt att ställa ut på utländska mässor? Ja, det får naturligtvis var och en ta ställning till, men här kommer i alla fall ett par anledningar som kanske ger större inblick i och förståelse för vilken betydelse det kan få för ett företag.

– Företaget visar upp sig som global aktör vilket är bra för såväl image som kontaktbredd.

– Ta tillfället i akt att få omedelbar feedback på produkter, tjänster, innovationer etc.

– Personalen får värdefulla och användbara kunskaper och insikter genom att delta i seminarier, föreläsningar, konferenser mm.

– Passa på att uppdatera er om nya trender, senaste forskningen, nyheter inom branschen etc.

– Ta vara på möjligheten att träffa nya och vårda befintliga kund- och affärsrelationer.

– Det är större möjlighet att höras och synas i branschrelaterad media som oftast finns på plats för att rapportera från diverse mässor.

Det går att få hjälp med att boka in sig på utländska mässor via det svenska företaget Trade Fair Agency. Deras största kund, Deutsche Messe i tyska Hannover, är en av världens största arrangörer med plats för cirka 40 000 utställare och drygt 4 miljoner besökare. De har också samarbete med tyska Nürnberg Messe, även den en av världens största mässor med rum för cirka 25 000 utställare och cirka 1 miljon (!) besökare. På båda mässorna arrangerar såväl B2B (business to business) som B2C- (business to customer) mässor som till exempel:

– Byggnation & konstruktion: hit kommer utställare som arbetar med bl.a. kyla, ventilation, luftkonditionering och värmepumpar.

– Offentlig miljö: här finns allt man vill veta om anläggning och underhåll av grönytor samt stora, öppna ytor och platser.

– Försvar och räddningstjänst: en mässa som riktar sig till företag inom civilförsvar samt räddnings- och säkerhetstjänst.

– Lifestyle & Livsmedel: mässorna arrangeras bland annat kring teman som ekologiska produkter och livsmedel samt ekologisk skönhets- och hudvård.

– Life Science & Bioteknik: en mässa som tar besökaren på en resa från själva grundforskningen, hela vägen till den färdiga produkten.